Agenda

Carmen Gomes Inc.

terug
zondag 10 december 2017 om 15:00 uur
Fire Café, Leeuwarden
Entree 10,–

Carmen Gomes kreunt, gromt en haalt uit
Vier muzikanten die de balans zoeken tussen individuele expressie en harmonieus samenspel. Dat is Carmen Gomes Inc. Het viertal snapt dat er uiteindelijk maar één de baas is. En dat is het lied.

De stem van Gomes kan kreunen, grommen en uithalen en laat ze leunen op de bluesy akkoorden en riffs van gitarist Folker Tettero. Ondertussen worden bassist Peter Bjørnild en drummer Bert Kamsteeg door Gomes uitgedaagd om tot het uiterste te gaan. De nummers van Gomes zijn persoonlijk en oprecht, uitdagend en meeslepend en zitten vol passie en energie.

Nieuwe versie van Belafonte
Op 1 oktober staat de release gepland van hun nieuwe live album ‘Carmen Gomes sings the blues – songs from the album Belafonte sings the Blues’. Friejam heeft een primeur: het allereerste optreden nadat de cd officieel uit is.
Als kind draaide Carmen Gomes de lp ‘Harry Belafonte sings the blues’ helemaal grijs. Het kwartet ging de uitdaging aan om de liedjes van dit favoriete album opnieuw te arrangeren en te herinterpreteren anno 2017.

Van Yokohama tot Kopenhagen
Carmen Gomes Inc. won het Nederlands Jazz Vocalisten Concours en de ‘Singer of the Year Award’ bij het concours van het Breda Jazz Festival. Ze maakte opnames met het Metropole Orkest, speelde op het North Sea Jazz Festival, het Yokohama jazz festival in Japan, Copenhagen Jazzfestival en trad op met onder meer Louis van Dijk en Eric Vloeimans, Rob de Nijs, Angela Groothuizen en het Goede Doel. Carmen Gomes Inc. maakte diverse theatertournees en bracht al twaalf albums uit.

Met Peter Bjørnild (contrabas), Bert Kamsteeg (drums), Folker Tettero (gitaar) en Carmen Gomes (zang).
De pers over Carmen Gomes Inc.:

… Als ze blues zingt, klinkt ze alsof ze zo van het katoenveld is afgeplukt, bij een gospelachtig nummer ga je halleluja roepen, (Het Parool).

… Gomes heeft een bevallige, bluesy stem, die balanceert tussen sensuele overgave en beheersing, (E. van den Berg – De Volkskrant).

… En het belangrijkste is misschien nog wel dat ze de blues heeft. Niet letterlijk in de zin dat ze de blues zingt – wat ook af en toe wel gebeurt – maar in de zin dat haar stembuigingen doordrenkt zijn van alles waar de blues voor staat en dat is geen geringe prestatie, (Trouw).