Jazzkwartet Up North subtiel en eigentijds

14 januari 2019

Het is eerste concert van Friejam in 2019 op zondag 13 januari in de Catszaal van het Fire Café in Leeuwarden door het Groninger jazzkwartet Up North is een sprankelende muzikale middag geworden. Het kwartet speelde uitsluitend eigen composities. Eigentijds werk waarin altijd subtiel wordt verwezen naar de diverse stijlen en grootheden uit het verleden.  

 Door Max van den Broek

Pianist Felix Degenaar en saxofonist Harry van der Laan zijn de componisten van het kwartet. De compsities van Van der Laan zijn nauw verwant aan het hardbop-idoom zoals we dat onder andere kennen van saxofonist Hank Mobley. Hardbop vermengt invloeden uit onder andere rythm-and-blues, gospelmuziek en blues in vooral de saxofoon- en pianopartijen en dat hoor je terug in het werk van de Winschoter saxofonist dat swingt, maar soms ook schuurt, broeit en knettert. Het knappe is dat het werk ondanks die verwijzingen naar het verleden toch een heel eigentijds karakter blijft houden waardoor het heel fris klinkt en blijft verrassen.

Het werk van Felix Degenaar is daarentegen veel lyrischer van aard. In zijn composities zijn de invloeden van pianisten als Bill Evans, Keith Jarrett en Brad Mehldau te herkennen. Tegelijkertijd zoekt hij in zijn werk de grenzen op door in vooral de solo’s stijlen te combineren en van voor de hand liggende thema’s af te wijken door tempo- en toonsoortveranderingen. Dat maakt zijn composities spannend en boeiend. Van de muzikanten zelf vergt het veel muzikale lenigheid om te zorgen dat grenzen niet overschreden worden en het werk niet gierend uit de bocht vliegt.

Dat is echter aan de mannen van Up North wel toevertrouwd en dat gebeurde dus ook niet. De rol van de in Polen geboren drummer Sebastian Demydzuck en de uit Hamburg afkomstig bassist Hans Lass is daarbij van cruciaal belang. Zij zorgen voor het strakke ritmische kader waarbinnen de saxofonist en de pianist zich kunnen uitleven. Bovendien zijn zij met mooie eigen solo’s de verbindende elementen tussen de verschillende overgangen en veranderingen van thema’s. Samen zorgden zij zo voor mooie en gevarieerde jazzmiddag met een coherent repertoire dat is gestoeld op moderne jazz composities met fraaie, subtiele verwijzingen naar het verleden.

Foto/video: Gitta Overmaat/Albert Smit . Voor meer foto’s van dit concert: ga naar Galerij op deze site.

terug
Spring naar toolbar