‘Little Lights’ evenwichtige debuutalbum van Evelien Storm

25 september 2018

Haar roots liggen in Mantgum en in 2012 studeerde Evelien Storm af aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen als jazz vocaliste. Op haar net uitgekomen debuutalbum ‘Little Lights’ laat ze zes jaar na haar afstuderen horen dat ze een warme eigen jazzy sound heeft ontwikkeld en bovendien een uitstekende componiste is. 

Op debuutalbum staan elf nummers die met recht eigenzinnig genoemd mogen worden. Evelien Storm heeft bij schrijven ervan geput uit ervaringen uit haar eigen leven, zoals haar jeugd in Friesland, haar reizen, maar ook het gevoel van heimwee dat je ineens kan overvallen of een onbeantwoorde liefde. Thema’s die ze heeft uitgewerkt tot mooie poëtische, soms haast filosofische teksten die vervolgens met behulp van haar gitarist Joost van der Beek en toetsenist Vincent Grit op muziek zijn gezet.

En hoewel ze met haar heldere, licht hese stem zonder meer een jazzzangeres genoemd kan worden is Evelien Storm ook een zangeres van deze tijd. Dat betekent dus dat ze zich ook laat beïnvloeden door veel andere muzikale stijlen en dat hoor je terug in haar werk. Ze heeft de balans gezocht tussen de jazzmuzikant, de popzangeres en de singer-songwriter die alle drie in haar zitten en heeft die ook gevonden. ‘Little Lights’ is daardoor een mooi, gevarieerd en evenwichtig album geworden, een mix van jazz, pop, Zuid-Amerikaanse en zelfs Afrikaanse stromingen. Haar stem laat zich het beste omschrijven als een aangename kruising tussen het geluid van Silje Nergaard en Josee Koning en in haar muziek zijn onder andere de invloeden van Paul Simon, Joni Mitchell en Maria Joao hoorbaar.

De liedjes zijn allemaal op zichzelf staande, afgeronde kleine verhaaltjes met soms verrassende muzikale wendingen. Zo begint ‘Old man’, dat gaat over een muzikale, oude man die ze heeft ontmoet op een Kroatisch eiland, heel breekbaar en klein om vervolgens via een verrassende opbouw te eindigen in uitbundig  swingend Zuid-Amerikaanse ritme. ‘Orange blue Skies’ is gebaseerd op het weidse uitzicht op het Friese land dat zij had van uit haar slaapkamer in Mantgum en dat is dan ook een mooi verstild nummer geworden. Zo combineert ze speelse lichtheid, met soms donkere ondertonen en verbindt ze met haar warme stemgeluid al die verschillende muzikale stijlen tot een mooi, uitgebalanceerd geheel. Voor het nummer ‘Writhing in the sand’ heeft ze niemand minder dan Izaline Callister, op zanggebied één van haar inspiratiebronnen, weten te strikken en dat is een een heel vrolijk duet geworden waarbij de dames elkaar tot grote muzikale hoogte opzwepen.

Friejam is inmiddels druk bezig om deze zangeres met Friese roots in haar programmering op te nemen, zodat zij haar debuutalbum ook in haar eigen provincie kan presenteren. De ruimte geven aan jong talent behoort immers ook tot de doelstellingen van Friejam. Houd onze agenda dus goed in de gaten.

Max van den Broek

 

 

Foto: Renata Chede

terug